Mossenwerkgroep

Onze mossenwerkgroep bestaat uit leden van de KNNV-Zwolle en leden van de KNNV- Epe/Heerde.

De gebieden die we inventariseren liggen meestal tussen de genoemde plaatsen: met name de Noord-Veluwe dus, waar voor mossen interessante biotopen te vinden zijn.

Onze excursies vinden plaats van januari/februari tot april en van september tot december.

Af en toe hebben we ook een avondbijeenkomst om samen te proberen de lastige soorten uit het bezochte gebied op naam te brengen. We maken bij onze determinaties – naast een loep en de nodige mosflora’s – ook gebruik van binoculair en microscoop.

Als de gebiedslijst (het kilometerhok) compleet is, dan wordt die naar de BLWG (vereniging voor mossen en korstmossen) gestuurd. De gegevens worden via de BLWG opgenomen in de landelijke databank NDFF- Verspreidingsatlas.

Voor alle duidelijkheid: we houden ons bezig met de ‘gewone mossen’ en niet met korstmossen.

Ben je geïnteresseerd? Neem dan eens contact op met de werkgroep en loop een keer mee met een van onze excursies. We hebben een kleine groep die nog wel enige uitbreiding kan gebruiken…. Welkom!

Contactpersoon: Herma Visscher (038-4540282)

Tip: als je nog niet veel van mossen weet, kijk dan eens op de site van de BLWG (www.blwg.nl) en laat je inspireren door bijvoorbeeld het filmpje over de systematiek, voortplanting en diversiteit van mossen.