Determinatiecursus wilde planten

De cursus bestaat uit 3 cursusavonden en 1 ochtendexcursie.

Om te kunnen determineren met een flora moeten een aantal begrippen die in de flora gebruikt worden, bekend zijn. Dit komt ruimschoots aan de orde in deze cursus: de systematiek, de bouw van de plant, de groeivormen van stengels, bladeren en bloemen en de verschillende vruchten en zaden. Bovendien worden de kenmerken van een aantal grote plantenfamilies behandeld.

We zullen gaan determineren met de HEUKELS FLORA, 24ste druk (en zo nodig met de oudere HEUKELS FLORA, 23ste druk om te voorkomen dat men weer een nieuwe flora moet aanschaffen). Dus mocht je zelf een van beide flora’s bezitten of iemand weten, die er een heeft, neem die dan mee. Koop GEEN andere flora’s, want dit is het standaardwerkvan de Nederlandse flora, die door alle floristen wordt gebruikt.

Tijdens de excursie kunt u in het veld uw kennis uitbreiden en in praktijk brengen.

Ook een loepje met een 10x vergroting is onontbeerlijk. Hiervan zullen er een aantal beschikbaar zijn tijdens de cursus.

Waar en wanneer:

Woensdagavond 24 april, 8 mei en 15 mei, van 20.00u tot 22.00u.

Locatie: “De Nooterhof”, Goertjeweg 3, 8013 PA Zwolle.

De veldexcursie is op zaterdagochtend 18 mei, van 10.00u tot ongeveer 12.00u. in Zwolle of nabije omgeving. De exacte plaats wordt tijdens de avonden bekend gemaakt.

De docenten zijn Elja van Dongen en Brunhilde Reicher.

De cursus gaat door als er minimaal 6 deelnemers zijn. Er is plaats voor maximaal 12cursisten. Meer informatie over de cursus bij Elja van Dongen, telefoon 038-3762696.

Kosten:

De cursus kost voor leden van het IVN of de KNNV € 25,00 en voor niet-leden € 35,00

De thee en de koffie tijdens de cursusavonden zijn bij de prijs inbegrepen.

Opgave:

Per e-mail: eljavandongen@gmail.com of telefonisch 038-3762696.

Vermeld u in ieder geval uw naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en of u lid bent van het IVN of de KNNV.

Uw inschrijving wordt pas definitief als u het cursusgeld hebt overgemaakt op IBAN NL38 INGB 0000 998242 t.n.v. KNNV Zwolle, onder vermelding van Determinatiecursus wilde planten 2024. Inschrijving gebeurt op volgorde van binnenkomst.

Mocht de cursus al vol zitten, dan krijgt u gegarandeerd uw geld retour.