Huishoudelijk reglement en statuten

Huishoudelijk reglement

en

Statuten:

DE NAAM, DE ZETEL, DE DUUR EN HET VERENIGINGSJAAR
Artikel 1
1. De vereniging draagt de naam: Koninklijke Nederlandse Natuur Vereniging
Afdeling Zwolle, afgekort: KNNV afdeling Zwolle.
2. De vereniging is ingevolge de statuten van de Koninklijke Nederlandse Natuur
Vereniging, afgekort: KNNV, een afdeling van de KNNV.
3. Zij werd opgericht in november negentienhonderdvier.
4. Zij is gevestigd te Zwolle.
5. Het werkgebied van de vereniging omvat die delen van de provincies Overijssel,
Flevoland en Gelderland, waar de leden van de afdeling woonachtig zijn en/of waar
de vereniging haar activiteiten ontplooit.
6. Zij is aangegaan voor onbepaalde tijd.
7. Het verenigingsjaar is, evenals het boekjaar, gelijk aan het kalenderjaar.

HET DOEL
Artikel 2
De vereniging heeft als doel:
a. het vermeerderen van de kennis van de natuur in de ruimste zin in alle toepasselijke
biotopen en het verbreiden van deze kennis, in het bijzonder in Nederland doch ook
daarbuiten;
b. het aankweken van de belangstelling voor en liefde tot de natuur, in de eerste plaats onder haar leden doch ook buiten de vereniging;
c. het bijdragen aan natuur- en landschapsbescherming in de ruimste zin van het
woord, in de openbare ruimte, natuurgebieden en leefomgeving van mens en dier, in
alle biotopen, in het bijzonder in Nederland doch ook daarbuiten;
d. het inzetten van wettige middelen en meer speciaal het aantekenen of indienen van
bezwaar en beroep door de vereniging in woord en/of geschrift, zowel op
administratiefrechtelijk als op strafrechtelijk gebied tegen rechtshandelingen die in
strijd zijn met wat de vereniging nastreeft in geheel Nederland, op landelijk, regionaal
en lokaal niveau.

DE MIDDELEN
Artikel 3
De vereniging streeft haar doel na door:
a. het organiseren van excursies, lezingen, kampen en reizen, zowel in als buiten
Nederland;
b. het uitgeven van een verenigingsorgaan;
c. het oprichten van werkgroepen en benoemen van commissies;
d. het samenwerken met gelijkgerichte organisaties;
e. het medewerken aan het oplossen van vraagstukken de natuur betreffend;
f. het bijeenbrengen van gelden, nodig om het doel van de vereniging te bevorderen;
g. alle overige wettige middelen.

HET LID
Artikel 4
1. De vereniging kent een gewoon lid, een huisgenootlid, een regionaal lid en een erelid, hierna gezamenlijk aan te duiden als ‘lid’.
2. Het gewoon lid is een natuurlijk persoon die zich als lid heeft aangemeld en als zodanig door het bestuur is toegelaten.
3. Het huisgenootlid is een natuurlijk persoon die huisgenoot is van een gewoon lid en die zich als huisgenootlid heeft aangemeld en als zodanig door het bestuur is
toegelaten. Het huisgenootlid ontvangt niet de van de vereniging uitgaande
geschriften en niet het landelijke KNNV verenigingsorgaan.
4. Het regionaal lid is een natuurlijk persoon die zich heeft aangemeld als lid van de vereniging en niet van de landelijke KNNV en als zodanig door het bestuur is toegelaten. Het regionaal lid ontvangt niet de van de landelijke KNNV uitgaande
geschriften en niet het landelijke KNNV verenigingsorgaan.
5. Het erelid van de vereniging is een lid dat zich jegens de vereniging bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt en als zodanig op voordracht van het bestuur is benoemd door de algemene vergadering, mits dat besluit werd genomen met een
meerderheid van ten minste drie/vierde gedeelte van het aantal uitgebrachte geldige
stemmen.
6. Het bestuur wordt geacht een persoon te hebben toegelaten als lid, tenzij het bestuur binnen een maand na aanmelding onder opgaaf van redenen schriftelijk heeft medegedeeld de persoon niet toe te laten. Van een dergelijke afwijzing is
beroep mogelijk op de algemene vergadering, op de wijze als in het huishoudelijk
reglement wordt bepaald.
7. Het lid betaalt jaarlijks een contributie waarvan het bedrag door de algemene vergadering wordt vastgesteld.
8. Het lidmaatschap eindigt door de dood en voorts door opzegging door het lid, door opzegging door het bestuur of door ontzetting.
9. Opzegging door het lid dient aan het bestuur te worden medegedeeld ten minste twee maanden voor het begin van het kalenderjaar waarop de opzegging betrekking
heeft. Bij gebreke daarvan duurt het lidmaatschap voort tot het einde van het
daaropvolgende kalenderjaar.
10. Opzegging door het bestuur kan geschieden in geval van wanbetaling, alsook wanneer van de vereniging niet kan worden gevergd het lidmaatschap te laten
voortduren. De opzegging geschiedt schriftelijk onder opgave van redenen.
11. Ontzetting door het bestuur kan alleen plaatsvinden wanneer het lid handelt in strijd met de statuten, het huishoudelijk reglement of een besluit van de vereniging, dan wel de vereniging benadeelt.
12. Van een opzegging door het bestuur, anders dan in geval van wanbetaling, alsmede van ontzetting is beroep mogelijk op de algemene vergadering op de wijze als in het huishoudelijk reglement wordt bepaald.

DE DONATEUR
Artikel 5
1. Een donateur is een natuurlijk persoon of rechtspersoon die de vereniging steunt met een jaarlijkse bijdrage of met een bijdrage ineens en die als zodanig door het
bestuur is toegelaten.
2. Het bestuur wordt geacht een natuurlijk persoon of rechtspersoon te hebben toegelaten als donateur, tenzij het bestuur binnen een maand na aanmelding onder
opgaaf van redenen schriftelijk heeft medegedeeld de natuurlijk persoon of
rechtspersoon niet toe te laten. Van een dergelijke afwijzing is beroep mogelijk op de
algemene vergadering, op de wijze als in het huishoudelijk reglement wordt bepaald.
3. De donateur betaalt een bijdrage waarvan het minimumbedrag door de algemene vergadering wordt vastgesteld.
4. Het donateurschap eindigt door de dood dan wel, bij een rechtspersoon, door ontbinding of beëindiging en voorts door opzegging door de donateur, door
opzegging door het bestuur of door ontzetting.
5. Opzegging door de donateur dient aan het bestuur te worden medegedeeld tenminste twee maanden voor het begin van het kalenderjaar waarop de opzegging betrekking heeft. Bij gebreke daarvan duurt het donateurschap voort tot het einde van het daarop volgende kalenderjaar.
6. Opzegging door het bestuur kan geschieden in geval van wanbetaling, alsook wanneer van de vereniging niet kan worden gevergd het donateurschap te laten
voortduren. De opzegging geschiedt schriftelijk onder opgave van redenen.
7. Ontzetting door het bestuur kan alleen plaatsvinden wanneer de donateur handelt in strijd met de statuten, het huishoudelijk reglement of een besluit van de vereniging, dan wel de vereniging benadeelt.
8. Van een opzegging door het bestuur, anders dan in geval van wanbetaling, alsmede van ontzetting is beroep mogelijk op de algemene vergadering op de wijze als in het huishoudelijk reglement wordt bepaald.

DE WERKGROEP
Artikel 6
1. Een werkgroep als bedoeld in artikel 3, onder b. kan worden opgericht door ten
minste twee leden gezamenlijk. Eén van de leden van de werkgroep treedt op als
coördinator.
2. Een werkgroep kan worden opgericht voor elk onderdeel van de veldbiologie,
alsmede voor enige activiteit als bedoeld in artikel 3.
3. Het erkennen van een werkgroep geschiedt door het bestuur, na bereidverklaring van de oprichters om zich aan de statuten en het huishoudelijk reglement van de
vereniging te onderwerpen. Wanneer het bestuur erkenning weigert, deelt het de
redenen daarvan aan de oprichters mede. Van een weigering is beroep mogelijk op
de algemene vergadering op de wijze als in het huishoudelijk reglement wordt
bepaald.
4. Alleen leden van de vereniging kunnen permanent lid van de werkgroep zijn.
5. De werkgroep legt van haar beleid gedurende enig kalenderjaar en het beheer van de haar in dat jaar toevertrouwde geldmiddelen voor één februari van het volgende
kalenderjaar rekening en verantwoording af aan het bestuur.
6. Voor het overige is de werkgroep, met inachtneming van het doel van de vereniging als bepaald in artikel 2, vrij in de wijze waarop zij haar taak vervult.
7. Een werkgroep kan een eigen reglement instellen; het bestuur is altijd
verantwoordelijk voor alle handelingen van de werkgroep.

DE ALGEMENE VERGADERING
Artikel 7
1. De algemene vergadering van de vereniging bestaat uit stemgerechtigde leden.
2. Aan de algemene vergadering komen alle bevoegdheden van de vereniging toe die niet door de wet of de statuten aan de andere organen van de vereniging zijn
toegekend.
3. In de algemene vergadering worden jaarlijks in elk geval de volgende onderwerpen behandeld: het bestuursbeleid, waaronder het algemene verenigingsbeleid; de
contributie en de begroting; het jaarverslag en het financieel verslag over het laatste
verenigingsjaar; de verkiezing van bestuursleden en de benoeming van een
afgevaardigde(n) naar de Vertegenwoordigende Vergadering van de KNNV en een
vertegenwoordiger voor de Beleidsraad van de KNNV.
4. Het jaarverslag, het financieel verslag en de begroting behoeven de goedkeuring van de algemene vergadering.
5. Een algemene vergadering wordt gehouden zo dikwijls het bestuur dat wenselijk acht maar ten minste een maal per jaar. De jaarlijkse vergadering vindt plaats
binnen drie maanden na afloop van het boekjaar. De jaarlijkse vergadering kan met
behulp van de digitale online mogelijkheden worden gehouden.
6. Op schriftelijk verzoek van een zodanig aantal leden als bevoegd is tot het
uitbrengen van ten minste één/tiende gedeelte van de stemmen, is het bestuur
verplicht tot het doen houden van een algemene vergadering binnen een termijn van
vier weken. Indien aan het verzoek binnen twee weken nadat het door het bestuur is
ontvangen geen gevolg is gegeven, kunnen de verzoekers de vergadering schriftelijk
bijeenroepen.
7. De leden worden voor een algemene vergadering opgeroepen in het verenigingsorgaan, dan wel op andere schriftelijke of elektronische wijze, met
inachtneming van een termijn van ten minste twee weken en onder vermelding van
de te behandelen onderwerpen. Aan de agenda kan een onderwerp worden
toegevoegd dat ten minste een week voor de vergadering schriftelijk bij het bestuur
is ingediend. Ter vergadering kan alsnog een agendapunt worden toegevoegd, tenzij
ten minste één/vierde gedeelte van de stemgerechtigde leden zich hiertegen verzet.

DE KASCOMMISSIE
Artikel 8
1. De algemene vergadering benoemt jaarlijks een kascommissie.
2. De kascommissie onderzoekt de balans en de staat van baten en lasten van de
vereniging.
3. De kascommissie bestaat uit ten minste twee leden die geen deel uitmaken van het bestuur.
4. De kascommissie brengt aan de algemene vergadering verslag van haar
bevindingen uit.
5. Het bestuur is verplicht de kascommissie ten behoeve van haar onderzoek alle door haar gevraagde inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de waarden te tonen en inzage van de boeken en bescheiden van de vereniging te geven.

HET BESTUUR: ZIJN SAMENSTELLING
Artikel 9
1. Het bestuur bestaat uit een door de algemene vergadering te bepalen aantal van tenminste drie (3) en ten hoogste zeven (7) leden.
2. Een bestuurslid wordt door de algemene vergadering gekozen uit de leden voor een periode van drie (3) jaren. Het lid is eenmaal direct herkiesbaar. De algemene
vergadering kan een statutair niet herkiesbaar bestuurslid herkiezen, mits met een
meerderheid van ten minste twee/derde gedeelte van het aantal uitgebrachte
geldige stemmen.
3. De voorzitter van het bestuur wordt door de algemene vergadering in die hoedanigheid gekozen voor een periode van drie jaren. In afwijking van het
bepaalde onder 2. is de voorzitter tweemaal direct herkiesbaar.
4. Het bestuur kiest uit zijn midden een secretaris en een penningmeester en verdeelt onderling de overige functies.
5. Voor zijn leden wordt door het bestuur een rooster van aftreden opgesteld.
6. Voor de verkiezing van leden van het bestuur stelt het bestuur kandidaten van wie de namen tegelijk met de agenda bekend worden gemaakt. Ten minste vijf leden
gezamenlijk kunnen uiterlijk acht dagen voor de algemene vergadering waarin de
vervulling van de vacature aan de orde komt, schriftelijk bij het bestuur een
tegenkandidaat voordragen onder gelijktijdige overlegging van een schriftelijke
bereidverklaring van de voorgedragen tegenkandidaat. Hierbij dient te worden
aangegeven tegen welke van de door het bestuur gestelde kandidaat de
tegenkandidaat wordt gesteld. Indien voor een vacature met inachtneming van het
hiervoor bepaalde, een kandidaat is gesteld, wordt deze door de vergadering
gekozen. Indien voor een vacature twee of meer kandidaten zijn gesteld, wordt in de
vacature voorzien door verkiezing.
7. Een tussentijdse vacature in het bestuur ontstaat wanneer een bestuurslid ophoudt
lid te zijn van de vereniging, als bestuurslid bedankt of van zijn functie wordt
ontheven, alsmede door ondercuratelestelling of de dood. De wijze van vervulling
van een tussentijdse vacature wordt in het huishoudelijk reglement bepaald.
8. De algemene vergadering is bevoegd een lid van het bestuur van zijn functie te ontheffen mits dit besluit wordt genomen met een meerderheid van ten minste
drie/vierde gedeelte van het aantal uitgebrachte geldige stemmen in een
vergadering waarin een zodanig aantal leden aanwezig is als bevoegd tot het
uitbrengen van ten minste twee/derde gedeelte van de stemmen. Is het vereiste
aantal leden niet aanwezig dan kan de daaropvolgende vergadering, ongeacht het
aantal ter vergadering aanwezige leden, het besluit tot ontheffing nemen met ten
minste drie/vierde gedeelte van het aantal uitgebrachte geldige stemmen.
9. In geval van ontstentenis of belet van een bestuurder zijn de andere bestuurders of is de andere bestuurder tijdelijk met het bestuur van de vereniging belast. In geval
van ontstentenis of belet van alle bestuurders of van de enige bestuurder is de
persoon die daartoe door de algemene vergadering wordt benoemd, tijdelijk met het
bestuur van de vereniging belast.

HET BESTUUR: ZIJN BEVOEGDHEDEN
Artikel 10
1. Het bestuur is belast met het besturen van de vereniging. Bij de vervulling van haar taak richt het bestuur zich naar het belang van de vereniging en de met haar
verbonden onderneming of organisatie.
2. Het bestuur vertegenwoordigt de vereniging in en buiten rechte. De
vertegenwoordigingsbevoegdheid komt mede toe aan de voorzitter en de secretaris
gezamenlijk.
3. Het bestuur heeft de algemene leiding van de vereniging en behartigt haar
belangen. Het is tot alle bestuurs- en beheersdaden bevoegd, waaronder het in
eigendom of in bezit verkrijgen of in beheer nemen en het vervreemden en
bezwaren van onroerende zaken, doch behoeft voorafgaande goedkeuring van de
algemene vergadering voor het sluiten van overeenkomsten tot het kopen,
vervreemden of bezwaren van registergoederen met een waarde van ten minste
éénduizend euro (€ 1.000,00).
4. Het bestuur is over het gevoerde beleid verantwoording schuldig aan de algemene vergadering. Het legt jaarlijks aan de algemene vergadering rekening en
verantwoording af over het gevoerde financiële beheer en beleid binnen drie
maanden na afloop van het boekjaar. Daarvoor zendt het bestuur een jaarverslag
aan de leden, inhoudende ten minste de balans en de staat van baten en lasten met
een toelichting. Dit financiële jaarverslag zal worden gecontroleerd door de
kascommissie als bepaald in artikel 8.
5. Het bestuur kan uit zijn midden een dagelijks bestuur kiezen, bestaande uit ten hoogste drie (3) leden en daaraan bepaalde bevoegdheden delegeren. Van het
dagelijks bestuur maken in elk geval deel uit: de voorzitter, de secretaris en de
penningmeester. Het bestuur is verantwoordelijk voor het beleid dat door het
dagelijks bestuur wordt gevoerd.
6. Het bestuur vergadert zo dikwijls dit door zijn voorzitter, dan wel ten minste door twee van zijn leden wenselijk wordt geacht.
7. Het bestuur kan besluiten nemen als ten minste de helft van het aantal
bestuursleden ter vergadering aanwezig is. In bijzondere gevallen, zulks ter
beoordeling door de voorzitter, kunnen rechtsgeldige besluiten worden genomen
indien door geen der aanwezige leden een beroep op de quorumbepaling wordt
gedaan.
8. Het bestuur kan buiten zijn vergadering een besluit nemen indien alle bestuursleden hierbij zijn betrokken en indien geen der bestuursleden zich hiertegen verzet. Van
een dergelijk besluit wordt ter eerstvolgende vergadering melding gemaakt.
9. Een bestuurder neemt niet deel aan de beraadslaging en besluitvorming indien hij daarbij een direct of indirect persoonlijk belang heeft dat tegenstrijdig is met het
belang van de vereniging en de met haar verbonden onderneming of organisatie.
Wanneer hierdoor geen bestuursbesluit kan worden genomen wordt het besluit
genomen door het bestuur onder schriftelijke vastlegging van de overwegingen die
aan het besluit ten grondslag liggen.

DE DELEGATIE: DE COMMISSIE
Artikel 11
1. Het bestuur kan onderdelen van zijn taak, die naar het oordeel van het bestuur daarvoor in aanmerking komen, delegeren aan een commissie.
2. Een commissie bestaat uit ten minste drie leden.
3. Het bestuur benoemt de leden van een commissie uit de leden van de vereniging en
kan een benoeming intrekken.
4. Het bestuur omschrijft de taak en de bevoegdheden van de commissie.
5. De commissie legt van haar beleid gedurende enig kalenderjaar en het beheer van de haar in dat jaar toevertrouwde geldmiddelen voor één februari van het volgende
kalenderjaar rekening en verantwoording af aan het bestuur.
6. Het bestuur kan te allen tijde inzage nemen in de boeken en in de overige
administratie van de commissie.
7. De leden van de commissie regelen hun functies onderling.
8. Voor het overige is de commissie, met inachtneming van het doel van de vereniging als bepaald in artikel 2, vrij in de wijze waarop zij haar taak vervult.

DE STEMMING
Artikel 12
1. Voor zover de wet of de statuten niet anders bepalen, worden alle besluiten
genomen met volstrekte meerderheid van het aantal uitgebrachte geldige stemmen.
2. Stemmen bij volmacht is niet toegestaan.
3. Een blanco stem is een uitgebrachte, niet geldige stem.
4. De stemming over personen geschiedt schriftelijk, over zaken mondeling. De vergadering kan zonder hoofdelijke stemming een besluit nemen, ook indien het
personen betreft, mits geen der aanwezige stemgerechtigden zich daartegen verzet.
5. De stemming over personen geschiedt door middel van briefjes waarbij op het briefje de naam van de gewenste kandidaat wordt vermeld.
Het stembriefje is ongeldig indien het geen of meer dan één naam bevat. De
kandidaat die door middel van het aantal geldig uitgebrachte briefjes de volstrekte
meerderheid heeft verkregen, is bij eerste stemming gekozen. Wanneer geen van de
voorgedragen kandidaten de volstrekte meerderheid heeft verkregen, wordt een
herstemming gehouden. Deze stemming vindt plaats tussen de twee kandidaten die
de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Indien kandidaten die behoren tot
degenen op wie het hoogste aantal stemmen is uitgebracht een gelijk aantal
stemmen hebben verkregen, worden deze alle bij de herstemming betrokken. Indien
bij de herstemming wederom geen van de kandidaten de volstrekte meerderheid van
stemmen heeft verkregen, wordt degene gekozen die de meeste stemmen op zich
heeft verzameld. Indien bij de herstemming de kandidaten een gelijk aantal
stemmen hebben verkregen, beslist het lot.
6. Een stem wordt geacht ongeldig te zijn indien uit het briefje niet kan worden opgemaakt wat de wil van de stemmer is geweest.
7. Staken de stemmen over zaken, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

HET HUISHOUDELIJK REGLEMENT
Artikel 13
1. Alle aangelegenheden van de vereniging waarin de statuten niet voorzien, worden voor zover nodig bepaald, dan wel nader uitgewerkt bij een huishoudelijk reglement
dat door de algemene vergadering op voorstel van het bestuur wordt vastgesteld.
2. Het huishoudelijk reglement zal geen bepalingen bevatten die in strijd zijn met de statuten.
3. Het huishoudelijk reglement kan op voorstel van het bestuur, dan wel op voorstel van ten minste drie leden gezamenlijk worden gewijzigd in een mede of uitsluitend
tot dat doel bijeengeroepen algemene vergadering.

STATUTENWIJZIGING
Artikel 14
1. Tot wijziging van de statuten kan alleen worden besloten in een mede of uitsluitend tot dat doel bijeengeroepen algemene vergadering waarin een zodanig aantal leden
aanwezig is als bevoegd tot het uitbrengen van ten minste twee/derde gedeelte van
de stemmen.
2. Een voorstel tot wijziging van de statuten is aangenomen indien het ten minste drie/vierde gedeelte van het aantal uitgebrachte geldige stemmen op zich heeft
verenigd.
3. Is het vereiste aantal leden niet aanwezig, dan wordt een tweede algemene
vergadering bijeengeroepen, welke tweede vergadering, ongeacht het aantal ter
vergadering aanwezige leden, het voorstel kan aannemen met ten minste drie vierde
gedeelte van het aantal uitgebrachte geldige stemmen.
4. Van elke wijziging wordt een notariële akte opgesteld.

DE ONTBINDING
Artikel 15
1. Een besluit tot ontbinding van de vereniging wordt genomen op dezelfde wijze als een besluit tot statutenwijziging.
2. De algemene vergadering benoemt ten minste één natuurlijk persoon of rechtspersoon tot vereffenaar.
3. Bij het ontbindingsbesluit wordt beschikt over de rechten en eigendommen van de vereniging, zoveel mogelijk in overeenstemming met het doel van de vereniging als
bepaald in artikel 2.

SLOTBEPALINGEN
Artikel 16
1. In het geval waarin door de wet, de statuten of het huishoudelijk reglement niet
wordt voorzien, beslist het bestuur.
2. Onder schriftelijk wordt in deze statuten verstaan elk via de gangbare
communicatiekanalen overgebracht bericht, waarvan uit geschrift blijkt.